tisdag 2 augusti 2016

Rödvinbärscurd


Vi har haft en väldans massa vinbär på våra buskar i år. Och även de vi passar huset på ute på värmdö. Så jag försökte komma på vad vi skulle göra av alla de där syrliga vinbär. Och kom på att de där syrliba vinbären borde bli en god curd precis som lemoncurd är.


Efter lite googlande gjorde jag min efter detta recept. Skriver ner det här också så jag har det i min lilla samling med.

Blir ca 4dl (för mig)

450gram rensade vinbär
0,5dl vatten
1dl socker 
50gram kallt smör
2äggulor
3msk maizena

Lägg vinbär och vatten i en kastrull och låt det koka upp tills bären gått sönder.
Häll upp i en sill eller ett durkställ för att få bort kärnor och skal.
Pressa inte för det kan göra curden grumlig

Tillsätt sedan socker och smör och låt det koka upp försiktigt under omrörning. Ta av kastrullen och låt svalna lite innan du siktar ner maizenan och gulorna en och en under omrörning. Ställ tillbaka kastrullen och låt den sjudaa på medlevärme tills den tjocknar.

Häll i curden i rengjorda burkar och låt stå i kylen. Det står 2 veckor på receptet men jag har tidigare sparat lemoncurd i några månader.

Lycka till!! 

Förrensten. Spara kärnorna och skalet för de kan vara fina att lägga i frostingen. Receptet på den kommer imorgon.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!