tisdag 11 oktober 2016

Äppelpaj och äppelmust


 

Denna sommar. Så lång och väldans varm att vi faktiskt fått mängder av ätbara godsaker i trädgården.


En korg äpplen från trädet som tidigare bara gett oss några stycken och litervis med björnbär från busken som växer sig större och större för var dag som går.


Vi har ätit äppelpaj och druktigt hemmagjord äppelmust med kanel. 

Hejdär,

Blev en rejäl paus här. Vi har mest tagit vara på alla de där härliga sommardagarna. Och om jag skall vara helt ärlig så har det största  problemet varit att få ordning på alla bilder. Det har helt enkelt varit övermäktigt att ta rätt och sorter alla. Inte blev det bättre av  att jag fyllt datorn med ännu fler sommarminnen i form av bilder. 

Och om vi nu skulle fortsätta skriva om äppelpajen och äppelmusten. Vi köpte förra sommaren en juicecentrifug. Den har används väldigt sparsamt då det är ett himlans massa jobb att diska rent när man använt den. Men så kände vi att vi ville göra egen äppeldricka för vi äter inte så värst mycket mos och jag och Kenneth får båda förskräckligt mycket kli i halsen när vi äter färska äpplen. Så då är ju dricka alldels perfekt att göra. 

Skära och lägga i centrifugen och ut kommer massa god äppeljuice. Sedan tar jag bort skummet och silar  rent det innan vi värmer upp allt och häller i flaskor med en kanelstång. Av äppelgojset gjorde jag sedan en knäckig äppelpaj. Lite löst blir det men med ett frasigt täcke av havregryn, smör och socker blir det väldans gott.

Gör såhär

Lägg äppelgojset i en ugnssäker form. 
Häll på kanel och socker någon matsked av vardera. Beror lite på hur sura äpplena är.
150 gram smör nyps ihop med 4 havregryn och 1 dl socker. 
Lägg på havreblandningen och in i ugnen på 175 grader tills den börjar bubbla ca 20-30min.

Serveras med vaniljsås eller glass.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!